dinsdag 8 mei 2012

Jordanië: Wadi Rum


Na Wadi Rum zou alleen nog Aqaba volgen. Maar aangezien dat ook ons vertrekpunt was, voelde Wadi Rum als onze eindbestemming aan.
En werkelijk, een mens kan zich geen mooiere afsluiter bedenken.
De woestijnvallei van Wadi Rum laat zich moeilijk in woorden omschrijven, je moet het echt met je eigen ogen zien om al die schoonheid te kunnen vatten.

  
Via de Fly & Drive formule van Thomas Cook was er een overnachting voorzien in een bedoeïenen kamp: Captain’s Camp.
Eerlijkheid gebied mij om toe te geven dat ik eigenlijk nog nooit in een tent had geslapen, de sleepovers in de tuin van mijn nichten niet meegerekend. I know, als reisliefhebber kan dat wel tellen...
Gelukkig waren de bedoeïenententen niet te vergelijken met echte kampeertentjes. We kwamen maar heel laat op de avond toe in het kamp en konden pas de volgende ochtend ontdekken in wat voor een prachtig decor we terecht waren gekomen. Bovendien reisden we buiten het seizoen, waardoor er maar 3 andere gasten bleken te zijn.


Captain’s Camp was echt een heerlijke ervaring. Na aankomst kregen we een traditionele maaltijd met vers gemaakte ‘sjaak’ voorgeschoteld, een soort van brood zo dun als een pannenkoek dat gebakken wordt op een omgekeerde wok.
Na het eten werden we vriendelijk uitgenodigd om samen met de aanwezige crew/bedoeïenen (al twijfel ik een beetje aan hun echtheid) rond het vuur te gaan zitten alwaar we thee konden drinken en een waterpijpje roken.

Omdat we maar met een kleine groep gasten waren, werd het al snel een gezellige avond waarbij anekdotes en verhalen uitgewisseld werden en er zelfs een kleine initiatie in bedoeïenendans werd gegeven.
De sfeer was gezet en de crew nodigde ons uit om mee naar hun “privékamp” te gaan. Daar werd een nieuw vuurtje gemaakt, terwijl de verse pot thee met hopen suiker stond te pruttelen. Tijdens het wachten op de thee nam één van de crewleden ons mee naar de rand van het kamp en het enige wat de man vroeg, was om even naar boven te kijken. Mijn god, nooit eerder heb ik zo’n ongelooflijke sterrenhemel gezien. Dat moment was ongelooflijk en bezorgde ons allemaal kippenvel. Achteraf gezien, vond ik dat één van de mooiste momenten in Jordanië. Absolute stilte, nacht en sterren.

De volgende ochtend werd alweer druk ingepland. We gingen nog een keer kameel rijden rond ons kamp en daarna beslisten we een spannende jeeptocht doorheen Wadi Rum te boeken. In het Visitor Center kan je uit heel wat verschillende 4x4 tochten kiezen – allemaal met hun eigen prijskaartje – wij kozen voor de route langsheen de natuurlijke decors van Lawrence of Arabia.


Als ik één tip mag meegeven, laat je in het bezoekerscentrum niet teveel aansmeren. De excursies zijn erg duur en men zal je proberen overtuigen dat de duurste uitstap de beste is.
Wij hebben uiteindelijk kunnen onderhandelen in prijs, een groot geluk want we zaten maar met z'n twee in een jeep (je kan kosten drukken door met meerdere mensen samen een jeep te boeken). In eerste instantie kregen wij ook een gesloten jeep, maar dankzij de onderhandelingskracht van Nico hebben we een open jeep (die in principe alleen voor grotere groepen bedoeld is) op de kop kunnen tikken.

Overal waar je komt in Wadi Rum, is wel iets moois te zien of te beleven en eigenlijk kan je dat makkelijk over heel Jordanië zeggen.
Jordanië was één van de bestemmingen waarvan ik mijn omgeving wat ongerust en fronsend zag kijken wanneer ik vertelde dat we dit land als onze reisbestemming hadden gekozen.
Maar laat dat een volledig onterecht vooroordeel zijn want Jordanië is behoorlijk hoog in mijn reisranking beland!

Wil je graag meer informatie over reizen in Jordanië, check dan zeker hun tourism board: www.visitjordan.com of vraag raak!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten