dinsdag 21 januari 2014

Berlijn: Van vreemd naar uitdagend


Zo ergens rond 2005 maakte ik met mijn hogeschool een uitstap naar Berlijn.
Ik weet nog goed dat iedereen daar heel erg naar uitkeek, maar dat de reis uiteindelijk nogal tegenviel. Met uitzondering van een uitmuntende show van The Blue Man Group, herinner ik mij niet veel goeds meer. Overjaars hotel, vuile buurt, onveilig metrostation en als klap op de vuurpijl belandden we om 3u ’s nachts ergens op spoed omdat een vriendin van ons werd aangevallen met een glazen flesje op een underground feestje in Q-Dorf.

Ik was dus niet meteen zo enthousiast toen ik in 2008 nog een keer terug ging met Nico, op echte citytrip deze keer. Gelukkig kon ik nadien mijn mening bijstellen, dat moest wel want Nico was helemaal verkocht aan deze stad. Zijn enthousiasme werkte aanstekelijk en wat ik als vreemd beschouwde, werd plots leuk om te ontdekken.

Ooit omschreef ik Berlijn als mannelijke stad in een vergelijking met Istanbul (dat vrouwelijker aanvoelde), maar rond de kerstperiode trok ik een derde keer richting Berlijn en moest ik mijn mening voor een derde keer herzien.

Berlijn is uitdagend.

Uitdagend in de confrontatie met zijn harde verleden. In hoe kunstenaars er iets moois van maken en hoe je gedwongen wordt om te kijken naar elk hoekje van de stad. Elke graffiti tag, elke steen op de grond die misschien ooit de scheiding van de muur kon zijn.

Uitdagend in genieten en smaken. Er zijn zoveel lekkere restaurants, leuke barretjes, gezellige ontbijtplekken en je betaalt je zeker niet blauw aan al dat lekkers.

Uitdagend in creativiteit. Niet alleen in wat de kunstenaars met de stad doen, maar ook in het winkelaanbod. Design is net iets anders, winkelinrichtingen zijn net dat tikje hipper en de winkelinhoud zelf, die is meer dan eens zo geweldig dat je je afvraagt waarom je zo'n winkels niet bij ons lijkt te vinden.

Nog een paar handige tips voor Berlijn:
  • Wees niet bang van de winter. Ondanks het feit dat de meeste gidsen vol staan met tips voor de zomer, is de winter ook echt de moeite. De koude en het blauwe licht geeft een extra dimensie aan de stad.
  • Neem een Berlin WelcomeCard. In Stockholm raadde ik jullie af om zo’n stadskaart te nemen, maar in Berlijn is het zeker en vast de moeite. De kostprijs van deze kaart wordt berekend aan de hand van het aantal dagen, type toerist en het gebied dat je wil bezoeken. Voor het gebied Berlin AB betaalden wij voor een 72 uren kaart 24,5€/pp (ik zag dat ze ondertussen al een euro zijn opgeslagen...) en je ticket komt met een boekje met handige metrokaart en allerlei kortingen voor musea. Gezien de hoeveelheid metro’s, treinen en bussen die wij genomen hebben, haal je dat er zeker en vast uit!
  • Pin je niet vast aan een opgelegd schema van must sees en museau die je wil bezoeken. De charme van Berlijn zit hem vooral in het rondlopen. Ontdek zelf het verschil tussen Oost- en West-Berlijn, bots op een origineel stuk muur, wees verwonderd door de graffiti en loop gerust binnen in een koffiebar of eet eens een curryworst aan één van de vele kraampjes.
Berlijn is zoveel meer dan zijn verleden of een scheiding door een muur. 
En daarin zit net de uitdaging van het ontdekken van Berlijn. Bezoekers komen vaak met de intentie om meer te leren over zijn geschiedenis, maar ontdekken gaandeweg dat op dat fundament alleen maar schone dingen zijn gebouwd, begeleidt door een typisch Berlijnse lebensfroh.


Een nieuwe update met absolute hotel aanrader, shops en musea volgt snel!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten